"חונכות של תמיכה והעצמה"

ארטיום, סטודנט למדעי המחשב וכלכלה באוניברסיטת בר-אילן, לקח על עצמו אתגר כפול, להיות חונך לסטודנט במקביל לשירות מילואים אינטנסיבי של מעל 150 ימים.

ב' הגיע לחונכות בעקבות קשיים בלימודים, במיוחד בקורסים מתמטיים, כשהוא מתמודד עם לקויות למידה שגרמו לו לחוסר בטחון ולתחושת לחץ. בנוסף הוא עבד במקביל ללימודים, מה שהקשה עליו לנהל את זמנו בצורה יעילה.

תהליך החונכות שלהם היה מאתגר, במיוחד לאור שירות המילואים של ארטיום, שהקשה על קביעת מפגשים פיזיים. עם זאת, ארטיום לא התייאש. הוא יצר לוח זמנים גמיש, שכלל מפגשים בזום, כך שב' יוכל להמשיך את הלמידה גם כאשר ארטיום היה רחוק.

במהלך המפגשים, ארטיום עזר לב' בהבנת חומר הלימוד ולצמצם פערים, הוא עבר על מערכי תרגול משנים קודמות כדי לאתר דוגמאות שיעזרו לב' כמה שניתן. נתן לו דגשים וטיפים ועודד אותו לשאול במידה ויש חוסר הבנה ולא לתת לחוסר הביטחון להשתלט. הוא פיתח אסטרטגיות למידה מותאמות אישית, עבד עם ב' על בניית לוח זמנים מסודר שכלל את כל המטלות והקורסים, הסביר את חשיבות הארגון והסדר בלימודים והקנה לו כלים לניהול זמן.

מה שהחל כקשר של חונך-חניך, התפתח לחברות עמוקה המבוססת על אמון הדדי. כאשר ב' התמודד עם רגעי משבר וחוסר מוטיבציה, ארטיום היה שם בשבילו - לא רק כמורה דרך, אלא כחבר אמיתי שמקשיב ותומך.

"אני זוכר שיחה אחת שבה ב' פשוט רצה לוותר", מספר ארטיום, "אבל ישבנו יחד בזום, אפילו כשהייתי על מדים באמצע המילואים, ודיברנו על כמה הוא מוכשר וכמה חשוב להמשיך. לאט לאט ראיתי אותו חוזר לעצמו, וזה היה שווה כל רגע."

 ארטיום התמודד עם הקושי של שילוב מילואים-חונכות-לימודים אקדמיים בצורה מופתית, היו לו את כל הסיבות להקל על עצמו, אך הוא בחר להתמיד ולהשקיע. החונכות שלו עם ב' לא הייתה רק מקצועית -היא הייתה אישית, מרגשת ומלאה בנשמה. בזכות היוזמה, היצירתיות וההשקעה הרבה, שהובילו להצלחות משמעותיות. ב' הצליח לשפר את ציוניו באופן ניכר, במיוחד בקורסים המאתגרים, דבר שהקנה לו תחושת הישג וביטחון עצמי מחודש שהיו מקור כוח עבורו להתמודד עם האתגרים הבאים.

 החניך ב': "ההבדל בין סמסטר עם חונך לבין סמסטר בלי חונך הוא הבדל של שמיים וארץ".